پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته فناوری اطلاعات

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

دانشگاه علوم و فنون مازندران

پایان­ نامه مقطع کارشناسی ارشد

رشته: مهندسی فناوری اطلاعات گرایش مدیریت سیستم­های اطلاعاتی

عنوان/ موضوع:

ارائه مدلی امن برای سیستم­های مدیریت فرآیند کسب­ و­کار در محیط­ های سرویس­ گرا

استاد راهنما:

دکتر بابک شیرازی، دکتر همایون موتمنی      

استاد مشاور:

دکتر علی­اصغر صفایی

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی گردد

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

چکیده:

سيستم‌هاي مديريت فرآيند کسب­و­کار با فراهم کردن امكان طراحي و اصلاح مدل‌هاي كسب‌ و كار، امكان بهينه‌سازي مدل‌هاي كسب و كار را در سطح مديريت، بدون نياز به برنامه‌نويسي­ و يا حداقل برنامه‌نويسي مورد نياز فراهم كرده و باعث افزايش سرعت انجام فرآيندهاي سازمان، كاهش هزينه، افزايش سرعت به­روزرساني و… مي‌شوند. معماري مبتني بر سرويس حالت بلوغ يافته معماري مبتني بر اجرا، طراحي مبتني بر واسطه و سيستم­هاي توزيع شده می باشد كه رويكرد بسياري از سيستم‌هاي مديريت فرآيند فراهم کردن زيرساخت مورد نياز معماري‌هاي سرويس‌گرا می باشد. در بسیاری از سیستم­ها، پیاده­سازی فرآیندها به شکل سرویس­هایی در نظر گرفته می­گردد که تحت پوشش معماری سرویس­گرا قرار میگیرند. پس از معماری سرویس­گرا به عنوان یک چارچوب استاندارد با هدف افزایش چابکی در راستای واکنش سریع به تغییرات نیازمندی­های کسب­و­کار بهره گیری می­کنیم.

ویژگی باز بودن و انعطاف­پذیری معماری سرویس­گرا باعث به وجود آمدن چالش­های جدیدی در خصوص امنیت فرآیندهای کسب­و­کار شده می باشد، زیرا که سر­ و کار داشتن با شرایط غیرمنتظره در زمان اجرا می­تواند سبب بروز این معضلات گردد.

لذا در این پایان­نامه از چرخه­حیات سیستم­های مدیریت فرآیند کسب­ و­کار و معماری سرویس­گرا با لحاظ کردن ویژگی­های امنیتی برای ارائه مدل امن در سیستم­های مدیریت فرآیند کسب­ و­کار سرویس­گرا بهره گیری می­کنیم.

در ادامه آغاز به مطالعه ادبیات موضوع در جند حوزه مفاهیم اولیه معماری سرویس­گرا، امنیت و سیستم­های مدیریت فرآیند کسب­و­کار پرداختیم. سپس کارهای انجام شده در زمینه معماری سرویس­گرا و مدیریت فرآیند کسب­و­کار مطالعه می نماییم. در فصول آتی رویکرد مورد بهره گیری در پژوهش مطرح می­گردد، در این راستا چرخه حیات و معماری لایه ­ای مرتبط با مدل پیشنهادی را ارائه می­دهیم. نهایتاً مدل پیشنهادی در قالب یک مطالعه موردی مورد بحث و مطالعه قرار گرفته و از دیدگاه ­های مناسب ارزیابی شده می باشد؛ و در ادامه نتایج پژوهش و کارهای آتی اظهار شده می باشد.

فصل اول: مقدمه و کلیات پژوهش

1-1- مقدمه

امروزه سازمان­ها برای ارائه محصولات و خدمات مناسب به مشتریان و حفظ و ارتقای جایگاه راهبردی خود بایستی از چالاکی و سرعت مناسبی برخوردار باشند تا در صورت بروز مسائل و معضلات مختلف بتوانند مدل کسب­و­کار خود را تغییر داده و آن­را بهبود دهند. سازمان­هایی که برای رسیدن به اهداف سازمان از فناوری اطلاعات بهره گیری می­کنند، هنگامی که بخواهند تغییری را در سیستم اعمال کنند بایستی تمامی جنبه­های آن ازجمله فرآیندها، قوانین، کاربران، مدل داده­ای و… را تغییر دهند؛ لذا برای انعطاف در برابر تغییرات به سیستم­هایی نیاز می باشد که علاوه بر امکان استقرار مدل کسب­و­کار فعلی، امکان بهبود مدل کسب­وکار را نیز داشته باشد. با ظهور معماری سرویس­گرا، دریچه تازه­ای برای طراحی انعطاف­پذیر سیستم­های سازمانی به روی معماران نرم­افزار گشوده   شده­می باشد. در این معماری، سیستم به صورت سرویس­های کاملاً استاندارد، مستقل از پلتفرم، قابل توسعه و انعطاف­پذیر تحلیل و طراحی شده و پیاده­سازی می­گردد. معماری سرویس­گرا از دو عنصر اساسی سرویس و پیام تشکیل شده می باشد. هر سرویس شامل دو قسمت رابط­ سرویس و پیاده­سازی آن می­باشد. پیاده­سازی هر سرویس با هر فناوری و روی هر سکویی[1] امکان­پذیر می باشد، لذا سرویس نهایی مستقل از سکو و فناوری خواهد بود. هر سرویس، منطق کسب­و­کار و داده مخصوص به خود را دارد و سرویس­ها از یکدیگر مستقل هستند؛ در نتیجه با تغییر یک سرویس، سایر سرویس­ها دست‌خوش تغییر قرار نمی­گیرند. هر سرویس برای بهره گیری از عملکرد و یا داده­های سایر سرویس­ها به رابط آن سرویس پیام می­فرستد و پاسخ خود را در قالب یک پیام دریافت می­کند. سرویس­ها     می­توانند با قرار گرفتن در کنار یکدیگر و هم­نوایی[2] سرویس­ها با هم، کلان – فرآیندهای کسب­ و­ کار را پیاده­سازی نمایند.

با وجود آنکه نسل قبلی سیستم­های مدیریت فرآیند کسب­و­کار از گذشته تا به حال تحت قالب سیستم­های گردش کار حضور داشته می باشد، اما این مفهوم در حال حاضر و با فراگیر شدن معماری سرویس­گرا و فناوری­ها و استاندارهای مربوط به آن شیوع بیشتری یافته می باشد. به تعبیری در سال­های اخیر دو مفهوم معماری سرویس­گرا و مدیریت فرآیند کسب­و­کار سبب هم­افزایی و تقویت یکدیگر شده­اند. سیستم­های مدیریت فرآیند کسب­و­کار سیستم­های مدیریتی هستند که کلیه فرآیندهای کلان و خرد سازمان را خودکار می­نمایند. این سیستم­ها امکان شناسایی، مدل­سازی، استقرار، اجرا، مدیریت وظایف، یکپارچه­سازی با سایر سیستم­های اطلاعاتی، کنترل و بهبود فرآیندهای کسب­و­کار سازمانی را به صورت استاندارد در اختیار سازمان قرار می­دهند. با همه مزایای گفته­ شده برای معماری سرویس­گرا بایستی به این نکته توجه نمود که این معماری دارای نقاط ضعفی هم می­باشد زیرا که قابلیت انعطاف­پذیری و ویژگی باز بودن معماری سرویس­گرا سبب بروز معضلات امنیتی و چالش­های جدیدی در این زمینه شده می باشد؛ لذا اعمال مکانیسم­های امنیتی در سیستم­های مدیریت فرآیند کسب­و­کار مبتنی بر معماری سرویس­گرا سبب ارائه مدلی امن برای این سیستم­ها خواهد گردید که در این پایان­نامه به آن می­پردازیم.

در اين فصل نگاهي به معرفی مسئله­ای که پژوهش بر حل آن تمرکز دارد، سابقه پژوهش، فرضیات موضوع و توجیه ضرورت خواهيم داشت. پس از پرداختن به موضوع تحقيق و ضرورت بحث، به ارائه­ي اهداف خواهيم پرداخت. در انتها نيز روش پژوهش، ساختار و محتواي فصول تحقيق به گونه مختصر ارائه خواهد گردید.

1-2 طرح مسئله

در سیستم­های اطلاعاتی سنتی، مدل­سازی اطلاعات را نقطه شروع تصور می­کردند و برای مدیریت فرآیندهای کسب­و­کار به یک پشتیبان سیستمی نیاز داشتند، که این موضوع را تحت عنوان مدیریت گردش کار مطرح کردند[4]. مدیریت گردش کار شامل فعالیت­ها و فرآیندهای در حال گردش می باشد که برای حفظ تعادل و برقراری طریقه ارتباطی بین فعالیت­ها به یک سامانه مدیریتی نیاز دارد. در سازمان­های تجاری نیز گردش کارها یا گردش فعالیت­ها تأثیر گردش فرآیندهای کسب­و­کار را دارند که در تحقق سیستم­های اطلاعاتی سازمان تأثیر حیاتی را اعمال می­کنند و می­توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند؛ برای این تعامل نیاز به اداره، پیکربندی، مدیریت، مدل‌سازی، طراحی و تحلیل مناسب می­باشد که این اعمال تحت عنوان مدیریت فرآیند کسب­و­کار تعریف می­گردد. در سیستم­های پیشین، کنترل و گردش فرآیندهای کسب­و­کار داخل سازمان اکثراً دستی بود اما امروزه تکنولوژی­های مطرح فناوری اطلاعات در این سیستم­ها مورد بهره گیری قرار می­گیرد [5]. با بهره گیری از معماری سرویس­گرا، فرآیندهای کسب­و­کار معنای واقعی خود را پیدا کرده­اند، زیرا که هدف این معماری اتصال سست در ارتباطات بین مؤلفه‌های نرم­افزاری می باشد؛ لذا می­توان گفت اهداف مدیریت فرآیند کسب‌وکار و معماری سرویس­گرا با هم منطبق هستند، زیرا فرآیندها طراحی شده و پیاده­سازی آن‌ها به صورت اتصال سست صورت می­پذیرد [6]. امروزه معماری سرویس­گرا برای ساخت راه­حل­های سازمانی مبتنی بر سرویس مورد بهره گیری قرار می­گیرد، به طوری که این سرویس­ها به عنوان یک مؤلفه مستقل و هم‌راستا با کسب­و­کار برای انجام فرآیندهای کسب­و­کار بهره گیری می­شوند[7].

معماری سرویس­گرا و مدیریت فرآیند کسب­و­کار ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند و می­توان گفت در کنار یکدیگر معنای واقعی خود را پیدا می­کنند[8]؛ لذا بهره گیری از هر دوی آن‌ها نیازمند مدلی برای سیستم­های مدیریت فرآیند کسب­و­کار می باشد که مبتنی بر معماری سرویس­گرا باشد. معماری سرویس­گرا بدون داشتند یک مدل امنیتی، بیشتر به یک معماری فانتزی و رویایی شباهت خواهد داشت تا یک گونه عملیاتی و قابل اجرا لذا برای پوشش دادن به خلأ های امنیتی آن، به ارائه راه­حلی مبنی بر مدل امن بایستی تمرکز نمود. موضوع اصلی این پژوهش در بر گیرنده مدلی امن برای سیستم­های مدیریت فرآیند کسب­و­کار در محیط‌های سرویس­گرا می­باشد.

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

1-3 سابقه پژوهش

با پیشرفت تکنولوژی و همچنین با در نظر داشتن نیاز روزافزون به فناوری اطلاعات، بسیاری از سازمان­ها به بهره گیری از فناوری اطلاعات روی آورده­اند پس بر روی معماری سرویس­گرا تحقیقات فراوانی صورت گرفته می باشد. در حالی که در زمینه مدیریت فرآیند کسب کار به دلیل نو بودن تحقیقات کمتری نسبت به معماری سرویس­گرا انجام شده می باشد. شرکت­های بزرگی زیرا اوراکل، آی­بی‌ام بر روی سامانه­های مدیریت فرآیند کسب و کار با رویکرد معماری سرویس­گرا تحقیقاتی انجام داده­اند و کارهای با ارزشی را در این زمینه انجام داده ­اند[9].

قوانین مربوط به مدیریت فرآیند کسب و کار به رهبران سازمان کمک می­کند تا بتوانند فرآیندهای سودمند را شناسایی کنند. قوانین فوق متخصصین این حیطه را برای امتحان و مدل‌سازی فرآیندها درگیر می­کند[10] . معماری سرویس­گرا نیز برای استقرار و پیاده­سازی سریع این فرآیندها به­کار برده می­گردد[11]. ایجاد دیدگاهی نزدیک‌تر میان مدیریت فرآیند کسب و کار و معماری سرویس­گرا و اظهار طریقه همگرایی آن‌ها توسط فوزی کامون صورت گرفته می باشد[12].

امروزه در پاسخ به چالش­های ناشی از پیچیدگی و تنوع سیستم­های اطلاعاتی که کسب و کار با آن روبرو می­باشد یینی لیو و همکارانش یک راه­حل برای ترکیب معماری سرویس­گرا و مدیریت فرآیند کسب و کار پیشنهاد داده­اند[13]. همچنین کارهای با ارزش دیگری نیز در این زمینه انجام شده­می باشد که ما در فصل دو به بعضی از آن‌ها تصریح می­کنیم.

1-4 فرضیات مسئله

برای ارائه مدلی امن در سیستم­های مدیریت فرآیند کسب­و­کار مبتنی بر معماری سرویس­گرا یک سری مفروضات پیش­رو داریم که عبارتند از:

  • معماری سرویس گرا که هم راستای فرآیندهای کسب و کار می­باشد.
  • چرخه حیات سیستم‌های مدیریت فرآیند کسب و کار و مدل­های موجود.
  • چرخه حیات معماری سرویس­گرا و مدل­های مطرح شده در این زمینه.

1-5 توجيه ضرورت انجام پژوهش :

به گونه کلی یک سیستم کسب و کار می­تواند شامل چندین زیر سیستم باشد که با یکدیگر مرتبط می­باشند. از آنجایی که طراحی و پیاده­سازی این سیستم­ها حجم کاری زیادی را شامل می­شوند به ترکیب مدیریت فرآیند کسب و کار و معماری سرویس­گرا روی می­آوریم معماری سرویس­گرا شامل طراحی و پیاده­سازی فرآیندهای کسب­و­کار به صورت سرویس­های کسب­ و کار می باشد که کمک    می­نماید تا از این حجم کاری کاسته گردد. از آنجایی که پشتیبانی از نیازمندی­های امنیتی در چنین محیط هایی چالش برانگیز می باشد مطالعه نیازهای امنیتی یک سازمان هم امری مهم می­باشد که بایستی به آن پرداخت. پس برای کاهش حجم کاری در سازمان­های کسب و کار، کاهش هزینه و دستیابی به چابکی به همراه اعمال نیازهای امنیتی سازمان، ارائه یک مدل یکپارچه امن برای سیستم­های مدیریت کسب و کار در محیط­های سرویس­گرا امری مهم و ضروری می­باشد تا بتوان از مزایای مدیریت فرآیند کسب و کار و معماری سرویس­گرا توأمان با هم بهره گیری نمود.

[1] Platform

[2] Orchestration

***ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود می باشد***

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

زیرا فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به گونه نمونه)

اما در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود می باشد

تعداد صفحه : 159

قیمت : چهارده هزار و هفتصد تومان